logo ladaskoda logo2

PEUGEOT FRACTAL rozozvučí Peugeot i-Cockpit®

 

V roku 2010 bol práve v koncepte SR1 po prvýkrát predstavený Peugeot i Cockpit®. Následne túto inováciu prevzal v roku 2012 model 208 a od tej doby PEUGEOT i-Cockpit užíva už 1,8 miliónov zákazníkov.

Peugeot i Cockpit® ponúka ergonomické a inštinktívne riadenie za volantom.

 


PEUGEOT FRACTAL je elektrické mestské kupé, ktoré predstavuje cestu, akou by sa Peugeot i Cockpit® mohol ďalej uberať. Vývoj sa sústredil na ďalší zmyslový vnem. Doposiaľ Peugeot i Cockpit® zapájal najmä zrak a hmat vodiča , elektrické kupé Peugeot Fractal pridal do centra pozornosti sluch.


Zrak symbolizuje vyvýšený prístrojový panel, hmat sa konkretizoval kompaktným volantom a dotykovým displejom. A teraz nevídaným spôsobom, pomocou spracovania zvuku, je stimulovaný práve sluch. Sluchové vnímanie informácii ešte viac obohacuje zážitok z jazdy.


Peugeot Fractal ponúka zvukový podpis, ktorý sa rozozvučí ihneď po otvorení dverí pomocou mobilne prepojených hodiniek. Tvorcom zvukového prejavu automobilu je zvukový dizajnér Amon Tobin. A riadenie tohto elektrického kupé sa stáva jedinečným zážitkom plným vzruchov.


"Súčasné uvedenie modelovej rady automobilov končiacich v názve osmičkou, a usporiadanie interiéru Peugeot i Cockpit® vdýchlo Značke svoju novú dynamiku. Peugeot i Cockpit® je typickým prvkom našich automobilov. Úplne mení riadenie. Je teraz inštinktívnejší a posilňuje pocity pri riadení."
Maxime Picat, generálny riaditeľ značky Peugeot

 

"Peugeot i Cockpit® si získal už mnoho zákazníkov, ktorí s ním objavujú novú radosť z riadenia. Peugeot Fractal skúma nové možnosti vďaka pridania zvukového rozmeru. Informácie sa rozrastajú a vzrastá i potešenie z jazdy."
Jérôme Micheron, riaditeľ produktovej stratégie a plánovania Peugeot

 

Peugeot Fractal v kocke

Peugeot Fractal je pokračujúcou štúdiou i Cockpitu, ktorá sa zameriava na sluchové vnímanie. Sluch je tak po zraku a hmatu tretím zmyslom, na ktorý sa kladie dôraz.


StelLab, výskumné laboratórium skupiny PSA Peugeot Citroën, vyvinulo inovatívny akustický systém 9.1.2. Ten spojuje vysoko kvalitný zvukový systém 9.1 a infrabasové reproduktory zabudované do operadla každého sedadla.


Vďaka akustickému systému 9.1.2 je riadenie inštinktívnejšie a bohatšie práve o využitie zvuku. Táto prídavná zložka i Cockpitu je charakterizovaná rozložením zvuku do priestoru a jeho dynamizáciou.


Peugeot Fractal ponúka vonkajšiu ako aj vnútornú zvukovú identitu, ktorá bola po prvýkrát vyvinutá v spolupráci so zvukovým dizajnérom Amonom Tobinom. V meste sa tak automobil pohybuje v harmónii so svojím okolím.


Vyvýšený prístrojový panel automobilu Peugeot Fractal využíva holografický displej s vysokým rozlíšením z polykarbonátovej lamely naklonenej v 45° uhle. Vodič si môže prispôsobiť zobrazenie podľa potreby. Polykarbonátová lamela poskytuje ďalšie informácie s hĺbkovým efektom.


Peugeot Fractal funguje ako laboratórium nápadov , ktoré skúma nové postupy výroby a dizajnu . Viac ako 80 % plochy kabíny predstavujú diely vytvorené 3D tlačou. Plochy pohlcujúce zvuk boli vytvorené generatívnym dizajnom, čo je proces umožňujúci vytvoriť ideálny diel.


Elektromotory, ktorých celkový výkon dosahuje 150 kW/204 k, sú umiestnené na prednej a zadnej náprave a nabíjané sú lithium iontovou batériou s výkonom 40 kWh. Dojazd v zmiešanom režime dosahuje 450 km.


Vďaka variabilnej svetlej výške sa automobil dokáže prispôsobiť rôznemu typu terénu. Pre jazdu na diaľnici je výška nastavená na 7 cm, čo zlepšuje aerodynamiku v prospech zvýšenia životnosti batérie. V meste môže svetlá výška dosiahnuť až 11 cm, čím sa uľahčuje vjazd na parkovisko a jazda po spomaľovacích prahoch.

 

Peugeot Fractal, mestské elektrické kupé

fractal

Po meste sa Peugeot Fractal pohybuje s obdivuhodnou ľahkosťou a v zvukovom súlade so svojím okolím. Automobil je extrémne kompaktný. S dĺžkou 381 cm a šírkou 117 cm je predurčený pre mestskú premávku.


Lepšie manévrovacie schopnosti umožňujú 19" kolesá Tall&Narrow umiestnené do rohov, predný a zadný previs tak predstavuje iba 52 cm.
Prirodzene vyvážený Peugeot Fractal využíva elektrický pohon, ktorý priniesol úplne novú architektúru .


Každý prvok je umiestnený úplne efektívne. Lithium iontové batérie tak nájdete v centrálnom paneli, čo umožnilo znížiť ťažisko a lepšie rozložiť hmotnosť.


Batérie slúžia na dobitie oboch elektromotorov – každý s výkonom 75 kW / 102 k, jeden na prednej a druhý na zadnej náprave. Tento pohon zlepšuje aerodynamiku automobilu. Toto zlepšenie demonštrujú aj menšie otvory na prednej strane - objem vzduchu nutného pre dobíjanie a chladenie motora je totižto menší.


Peugeot Fractal bol vytvorený do mestskej prevádzky, čo je zrejmé už z línií automobilu. Dynamické linky sa tiahnu cez celú karosériu bez akejkoľvek nerovnosti. Dojem vitality a energie podčiarkuje „Coupe Franche" ostré oddelenie bielej a matne čiernej v mieste kĺbu závesu dverí. Strechu automobilu je možné zložiť a premeniť na kupé - kabriolet.


Na zadnej strane automobilu je svetelná lišta presahujúca až pred spojler, ktorá informuje o stave indukčného nabíjania batérie vďaka animácie typu „equalizer". Len čo sa dá automobil do pohybu , lišta vytvorená LED diódami plní funkciu zadných svetiel. Vpredu zasahuje svetelný podpis od masky chladiča cez svetlomety. Ukrýva tiež smerovku, v ktorej svetlo prebieha z jedného rohu do druhého.


Peugeot Fractal, pre ktorého je mesto prirodzeným prostredím, sa vyznačuje veľmi nízkou hlučnosťou. Tú zaručuje elektromotor podporený pneumatikami Tall&Narrow s úzkym behúňom. Pre maximálny akustický výkon sú do lopatiek kôl zabudované kliny, ktoré znižujú aerodynamický hluk.


Tieto prvky, ktoré boli prevzaté zo zvukovo izolovaných kabín, znižujú intenzitu zvukových vĺn a tým aj celkovú úroveň hluku, keď vlny preskakujú z jednej plochy na druhú. Vzhľadom na to , že tieto prvky sa nedajú vyrobiť klasickým spôsobom, vyrábajú sa metódou 3D tlače.


Peugeot Fractal prináša špecifický zvukový podpis, ktorým chráni ostatných účastníkov cestnej premávky a najmä chodcov a cyklistov. Chodec , ktorý sa chystá vkročiť na vozovku bez toho , že by sa rozhliadol, je na prítomnosť automobilu Peugeot Fractal upozornený zvukom.


Tento koncepčný automobil tiež uľahčuje každodenný život svojmu majiteľovi vďaka hodinkám „Samsung Gear S", ktoré mu poskytujú priebežné informácie o stave batérie, procesu dobíjania, teplote v kabíne ako aj o vonkajšej teplote. Vodič môže jedným stlačením na hodinkách otvoriť dvere a prispôsobiť kabínu podľa vlastných parametrov. Takto napríklad môže nastaviť klimatizáciu a HiFi systém.

 

Peugeot i Cockpit®, zameraný na zmysly

fractal 2
Peugeot i Cockpit® ponúka jedinečný zážitok, tu sa snúbi inštinktívna ergonómia s nebývalou atmosférou. Výber materiálov je inšpirovaný rozhlasovými a nahrávacími štúdiami : na palubnej doske, na výplniach dverí či na škrupinových sedadlách je použitý tmavý dub.


V celom interiéri sa vyskytujú medené prvky pripomínajúce audio konektory a akustický komfort zvyšujú prvky vyrobené 3D tlačou. Sedadlá sú potiahnuté 3D látkou a bielou kožou.


Pre zabezpečenie stálej kontroly nad automobilom je vodič usadený v sedadle, ktoré mu poskytuje kinestetickú spätnú väzbu. Rukami inštinktívne uchopí kompaktný volant, v ramenách ktorého sú zabudované takz „touch pady". Tieto dotykové displeje, ktoré sa ovládajú palcom, riadia funkcie ako aj doplnky automobilu.


V osi zraku vodiča sa nachádza vyvýšený prístrojový panel využívajúci holografické zobrazenie a „polykarbonátovú" lamelu umiestnenú v uhle 45°. Zobrazenie na 12,3" HD digitálnom displeji si môže prispôsobiť podľa svojich potrieb. Naklonená „polykarbonátová" lamela odráža s hĺbkovým efektom doplňujúce informácie 7,7" displeja „Amoled".


Po oboch stranách volantu sú na dosah ruky prepínače „toggle switches" umiestnené na 2 oblúkoch. Oblúk na pravej strane slúži tiež k naštartovaniu elektromotora. Do stredovej konzoly je zabudovaný 7,7" dotykový displej Amoled slúžiaci na ovládanie všetkých funkcií automobilu Peugeot Fractal. Cestujúci na zadných sedadlách majú tiež k dispozícii panel, na ktorom môžu nastaviť teplotu a klimatizáciu v zadnej časti modelu.


Peugeot Fractal je ako laboratórium nápadov . Pri jeho vzniku bola využitá 3D tlač pre vytvorenie tvarov, ktoré sa iným spôsobom získať nedajú. Takto vyrobené diely predstavujú viac ako 80 % vnútorných povrchov a ponúkajú kombináciu nového štýlu a reálnej funkčnosti.


Cez lúče kompaktného volantu prechádzajú pripojovacie káble touch padov.


Zvukovo izolované plochy, ktoré zaberajú v kabíne viac ako 15 m², boli vyrobené generatívnym dizajnom . Výkon výpočtov dnešných počítačov umožňuje skúmať všetky možné varianty tvarov a štruktúr daného dielu. Generatívny dizajn vytvára pomocou algoritmov efektívne tvary, čoho výsledkom je vlastne ideálny diel.


Peugeot Fractal vďaka tomu používa presné množstvo materiálu potrebné na zabezpečenie akustickej účinnosti.

 

"Toto je po prvý krát, keď koncept začleňuje do svojej koncepcie takto intenzívne zvuk. Inovatívny prístup modelu Peugeot Fractal je i v tom, že využíva materiály, ktoré sa po prvý krát objavili v koncepte Onyx. 3D tlač a využitie generatívneho dizajnu privádza účinnosť na najvyššiu úroveň."
Matthias Hossann, manager pro koncepční vozy Peugeot

 

Inovatívne využitie zvuku pre inštinktívnejšie riadenie

fractal interier
Táto štúdia i-Cockpitu venuje sluchu rovnakú pozornosť ako zraku a hmatu. Človek práve najviac využíva vo svojom prostredí tieto 3 zmysly.


Inovácia modelu Peugeot Fractal pozostáva práve z využitia akustického zariadenia 9.1.2 a akustického dizajnu.

 

"Vodič dostáva stále viac informácií o svojom automobile, čo vyžaduje stále viac pozornosti. Akustická ergonómia posilňuje interakciu s kabínou Peugeot i Cockpit® a odľahčuje zrakovú pozornosť vďaka rozloženiu zdrojov zvuku."
Vincent Roussarie, špecialista na nové akustické služby, divízia pre výskum a vývoj PSA


StelLab je výskumné laboratórium skupiny PSA Peugeot Citroën, ktoré vyvinulo systém 9.1.2 a súvisiaci software pre dokonalý sluchový vnem. Technológie spracovania zvuku simulujú priamo sluchový systém ľudského ucha. Zvukové zdroje sú vytvárané virtuálne a ich lokalizácia je dynamizovaná, čím sa informácia, ktorá je prenášaná k vodičovi , obohacuje o ďalší rozmer.


V prípade jazdy pri využití navigácie, vychádza hlas z určitej vzdialenosti v prednej časti vozidla. S tým, ako sa automobil pohybuje, sa zdroj približuje smerom ku kabíne a vychyľuje sa do smeru, kam má automobil odbočiť. Na úrovni križovatky je v kabíne, v tesnej blízkosti vodiča, ktorého tak upozorní na potrebu okamžitej zmeny smeru. Vďaka priestorovému rozloženiu sa zvuk prispôsobí štruktúre automobilu a jeho pohybu. Systém, ktorý vyvinulo laboratórium StelLab, samostatne konfiguruje jednotlivé zdroje zvuku podľa toho, či Peugeot Fractal ide v režime kupé alebo kabriolet.


Na využitie celého svojho potenciálu je zariadenie 9.1.2 tvorené systémom 9.1, ktorý má v prednej časti 3 vysokotónové reproduktory, dva tweetery, dva woofery a jeden subwoofer a vzadu dva vysokotónové reproduktory, dva tweetery a jeden woofer. Membrány reproduktorov tvoria ľanové vlákna, čo zaručuje dokonalú vernosť zvuku. Membrány vyvinula známa francúzska firma FOCAS, ktorá sa špecializuje na audio systémy.


Peugeot Fractal má v operadle každého sedadla umiestnený dvojkanálový infrabasový reproduktor, čo je svetová premiéra. Táto revolučná výbava vysvetľuje názov systému 9.1.2.


Infrabasový reproduktor, ktorý vyvinula nová rozvíjajúca sa americká firma SUBPAC, ponúka nový zmyslový zážitok. Basy sa neprenášajú vzduchom, ale cez pevné telesá. Akustické vlny sa tak dostávajú do vnútorného ucha poslucháča cez jeho organizmus. Na cestujúceho tak basy pôsobia úplne novým spôsobom, je do zvuku plne ponorený bez rušenia svojho okolia.


Akustický rozmer automobilu Peugeot Fractal vytvára tiež elektrický pohon , ktorého zvukový prejav je úplne odlišný od spaľovacieho motora. „Hlas" automobilu je dielom brazílskeho akustického dizajnéra Amona Tobina. Vonkajší zvukový podpis automobilu Peugeot Fractal umožňuje harmonické súžitie s ostatnými účastníkmi cestnej premávky, najmä chodci a cyklisti, ktorí sú upozornení na prítomnosť vozidla zvukmi, ktoré sa líšia podľa tohto, čí automobil zrýchľuje, spomaľuje alebo ide stabilnou rýchlosťou.


V kabíne sa identita značky prejavuje úplne novou audio koncepciou, ktorá zapožičala zvuk funkciám, ako sú zapnutie smeroviek a výstražných svetiel, svetlometov a jednotlivých funkcií navigácie.


"Peugeot Fractal je výsledkom stretnutia umelcov , ktorí skúmajú nové možnosti vyjadrovania. Dali sme spolu s dizajnérmi dohromady naše inspiračné zdroje. Štýl je inšpirovaný zvukom, môj návrh je inšpirovaný líniami a materiálmi automobilu Peugeot Fractal."
Amon Tobin, hudebník a zvukový dizajnér


Spôsob , akým priestorové rozloženie zvuku a kvalita zariadenia prispieva k riadeniu , je vo výtvore Amona Tobina úplne evidentná. Jedinečný Peugeot Fractal je výsledkom dialógu medzi týmto umelcom a celým tímom dizajnérov Peugeot.


Výkonný elektrický pohon
Elektrický pohon okrem optimalizácie, aerodynamiky má funkcie, ktoré sú v tomto segmente úplne nové.


Celkovú rovnováhu automobilu Peugeot Fractal zabezpečuje lithium iontová batéria zabudovaná do stredového tunela. Došlo tak k novému rozloženiu hmotnosti a ku zníženiu ťažiska.


Batéria s výkonom 40 kWh nabíja dva elektromotory každý 75 kW / 102 k – umiestnené na prednej a zadnej náprave. Dojazd automobilu Peugeot Fractal je 450 km v zmiešanom režime.


Systém riadi výkon podľa situácie na ceste. Výkon 150 kW / 204 k sa rozdeľuje podľa priľnavosti povrchu, aby sa optimalizovala mobilita a „rekuperovala" energia. Líšia sa aj prevodové pomery elektromotorov, ktoré tak zohľadňujú presun hmotnosti. Počas zrýchlenia z 0 na 100 km/hod sa najprv využije motor umiestnený na zadnej náprave a pri rýchlosti nad 100 km/hod sa postupne zapojí aj motor na prednej náprave.


Elektrický pohon pôsobí na všetky 4 kolesá, čo zabezpečuje výbornú účinnosť v meste a stabilitu pri vysokej rýchlosti. Pneumatické pružiny automaticky alebo na pokyn vodiča menia svetlú výšku automobilu medzi 7 a 11 cm. Najnižšia výška optimalizuje aerodynamiku a predlžuje dojazd modelu. Nastavenie na vyššiu polohu uľahčuje jazdu po meste, predovšetkým prejazdy cez spomaľovače a vjazdy na parkoviská.


Vďaka nízkej hmotnosti automobilu , ktorá je iba 1000 kg, dosahuje Peugeot Fractal zrýchlenie z 0 na 100 km/hod za 6,8 s, zrýchlenie na 1000 m s pevným štartom je 28,8 s.


Peugeot Fractal ponúka aj štúdiu usporiadania interiéru Peugeot i Cockpit® s cieľom zabezpečenia inštinktívnejšieho riadenia a zážitku z jazdy. Doposiaľ Peugeot i Cockpit® pri riadení zapájal najmä zrak a hmat vodiča, elektrické kupé Peugeot Fractal pridal do centra pozornosti aj sluch.


Novinky sledujte na #PEUGEOTFRACTAL

 

StelLab Science Technologies Exploratory Lean Laboratory – vývojové a výskumné laboratórium založené v roku 2010. Ide o štruktúru riadiaceho vedeckého partnerstva spájajúce expertov skupiny PSA Peugeot Citroën a univerzity celého sveta (Francúzsko, Švajčiarsko, Poľsko, Španielsko, Brazília, USA, Čína). Ich hlavným cieľom je nachádzať a rozvíjať nové technológie a inovácie pre automobily budúcnosti.

 

Správa bola prevzatá od PEUGEOT Slovakia.

 

Používaním týchto stránok súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby